Cambria Automobiles Plc

Impopulär och billig ful ankunge

Cambria Automobiles har en aktiekurs på ca 52 pence för tillfället, vilket ger dem ett marknadsvärde på cirka 52,5 mGBP.

Precis som Mats Qviberg gjort senaste åren har jag köpt aktier i en bilåterförsäljare – dock en med en betydligt lägre värdering, och med lägre marknadsandel på en mer fragmenterad marknad – den i England.

Sammanfattning om vad jag gillar:

  • P/E är 6,6 på en mycket nedtryckt vinst
  • Låg nettoskuld på 5,5 miljoner
  • Betydligt mindre cykliskt än vad folk tror – 75 % av bruttovinsten kommer för närvarande från aftersales (service & reservdelar) och begagnade bilar
  • Välskött familjeföretag med riktigt fin, stabil historik
  • Stark balansräkning i en fragmenterad bransch, samt en historik av att förvärva konkursbon och göra turnarounds (vilket det kan dyka upp tillfällen att göra framöver)
  • Återkommande serviceintäkter (40% av bruttovinsten – här är bruttomarginalen hög, ca 40%)
  • Man har nyligen gått in i lyxsegmentet, vilket tryckt ner vinsten rejält då man bygger om flera fastigheter etc. – i Q1 bör detta vara klart vilket ger rejäl uppsida även om nybilsmarknaden är fortsatt svag
  • 15% ROE trots att man äger många fastigheter själv (varav två är tomma och till salu) och 20-30% av EK för närvarande ej är fullt intäktsgenererande (på grund av punkten över), samt en väldigt svag nybilsmarknad
  • Detta får man för strax under bokvärdet
  • Totalt har 10.8 mGBP investerats i bolaget sedan de grundades 2006, vilket ger en CAGR på ca 14% plus 1-2%-enheter i utdelningar, otroligt bra med tanke på nuvarande undervärdering
  • Den senaste punkten kommer dock med ett aber: historiskt har de köpt upp mindre dealerships som haft finansiella problem och ”vänt skutan”, nuvarande strategi utesluter ej förvärv men för tillfället är fokus på att få igång de nya anläggningarna – kapitalet används alltså något annorlunda än historiskt (och i ett högre prissegment)
  • Man har en låneram på 40 mGBP + option på ytterligare 20 mGBP, så man är redo om förvärvsmöjligheter skulle dyka upp

Varför är aktien så billig? Mycket tyder på att engelska bilåterförsäljare borde ha stora problem. Nybilsförsäljningen har gått ner i två år, regleringar har dragit undan mattan för dieselbilar, bränsleförbrukningsskandaler, brexit, elbilens framfart och så vidare. Detta är dock inte fallet, åtminstone inte för de större aktörerna Cambria och Vertu, även Pendragon ligger helt okej till även om de verkar ha haft det lite rörigare.

Det finns ett antal katalysatorer – framförallt att de nya lyxbilsanläggningarna kommer igång, vilket delvis redan är fallet. När detta återspeglas i siffrorna bör aktien minst kunna dubblas även med en fortsatt svag nybilsmarknad. Skulle pundet fortsätta vara svagt etc. kanske en återhämtning dröjer, men Cambria tjänar då desto mer pengar på aftersales när folk behöver serva sina allt äldre bilar. Eller så återhämtar sig marknaden – vilket den lär göra förr eller senare – och Cambrias omsättning växer även på nybilsfronten, vilket lär vara en katalysator i sig.

Cambria representerar 17 märken, inom både lyx, premium och volym – allt ifrån Lamborghini och McLaren till Volvo och Mazda.

Visserligen kommer autonoma och/eller eldrivna bilar kanske inte säljas i denna typen av affärer, men intäkterna lär inte försvinna över en natt och så länge det finns en duktig ledning tror jag man kan krama ut fria kassaflöden ur försäljningen av bensinbilar under många år framöver, särskilt i lyxsegmentet. Man får lokalt monopol av bilmärkena man agerar åt, i utbyte åt vissa åtaganden som driver capex för att hålla lokalerna fräscha.

Cambria är prissatt som om verksamheten kommer gå i konkurs om ett par år. En väldigt osexig verksamhet som varken ligger i tiden eller kommer liva upp konversationen runt middagsbordet – vilket gör investeringen potentiellt mer attraktiv i mina ögon eftersom det håller ned prislappen, och därmed driver upp förväntad avkastning.

Skribenten äger aktier i Cambria Automobiles Plc.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *