Inget är så coolt som försäkring

Vilken är den allra hetaste teknikbranschen just nu? Svarade du försäkring är du rätt ute. Värdepappret tittar på MSG Life i det här numret och jag kompletterar med en krönika om en värld i förändring.

Bild: Pixabay
Bild: Pixabay

Trendkänsliga Värdepappret?

Förra gången tittade Värdepappret bland annat på Nordic Camping. Den gången skrev jag, roat, att Sveriges långsammaste investerare valt att haka på den glödheta och globala turisttrenden. Det blev ju en succé. Den här gången har redaktionen om möjligt ännu mer fingret på pulsen. Vad har hänt?

Fast kanske den intressantare frågan är hur kommer det sig att försäkring blivit spännande? Det var kanske lite otippat. Numera lockar dock branschen the best and the brightest, eller nåja den konkurrerar i alla fall om spetsen bland tekniktalangerna.

Det märks inte minst på hur mycket kapital branschen drar in. Det skrev Wall Street Journal om i oktober – ”Fintech Investment Slides as Insurance Tech Gains”.

Det här får vi bena lite i.

Försäkring är bara fakta och kvalificerade gissningar

Ett försäkringsbolag tjänar pengar på att göra så bra riskbedömningar att skillnaden mellan inbetalda premier och utbetalda premier på sikt blir positivt. Det och så på att få bra avkastning på premierna innan de behövs för skadeutbetalningar.

Det som kostar pengar är att hitta kunderna, bedöma deras risker, hålla ordning på alla fakta som samlas in och notera om de ändras, handlägga skadeanmälningar och så sedan analysera hela stocken av risker. Dessutom ska alltihop rapporteras till myndigheterna löpande.

Allt det här är eller blir snart digitaliserat. Det handlar den här krönikan om och framför allt är det fokus i en av numrets analyser. Genomgången av det spännande bolaget MSG Life.

Den andra försäkringsfrågan

Källa: TradingEconomics
Källa: TradingEconomics

Det går inte att 2016 skriva en krönika om försäkring som inte tar upp den pågående branschkris som de ultralånga räntorna har lett till. Låga räntor och hårdare regleringar pressar in både banker och försäkringsbolag i det Economist kallar för kvävningsdöden.

När Warren Buffet valde ett försäkringsbolag som grundstommen i sitt kassaflöde var tanken att det här måste vara den perfekta branschen. Kunderna betalar i förväg. Du investerar i bra bolag medan de väntar på en händelse kunderna aldrig vill ska inträffa. Under tiden har du fått ihop så mycket pengar att du klarar dig bra även när kunderna ska få sina betalningar.

Tyvärr är det inte så längre. Staten kräver att pengarna sätts i säkra papper, som statsobligationer. De ger negativ ränta men kunderna vill fortfarande ha sin garanterade avkastning. Från vinst- till förlustmaskin således.

Det här har lett till ett ökat fokus på kostnader. Samtidigt är det förstås svårt att få loss kapital till investeringar, även om de är nödvändiga, när framtiden ser dyster ut. Nu kanske, möjligen, eventuellt, att det lossnat för de långa räntorna.

Om inte annat så har både Japan och EU vidtagit riktade åtgärder för att lösa finanssektorns problem. ECB skyddar finansiella institut från de hårdaste effekterna av minusräntorna. Bank of Japan har gått ännu längre och siktar på att garantera en yieldkurva som lutar uppåt (yieldkurvan visar avkastningen på obligationer med olika löptider).

Lägg till det en explosion av tekniska möjligheter och en snabbt förändrad syn på digital integritet. Vi vänjer oss alltmer vid tanken på att alla våra digitala spår kan användas av stat och bolag för att utforma nya eller förbättra gamla tjänster.

Det här har tillsammans gett raketbränsle till den bransch MGS Life är aktiv i.

En hype?

I samma ögonblick den meningen är formulerad kommer förstås nästa tanke. Är det här en hype? Ja, faktiskt. Åtminstone enligt specialisterna på området. Gartner Hype Curve har i år som en av sina branscher digital försäkring.

Olika delar av digitaliseringen har kommit olika långt. På väg upp är sådant som spelifiering (gamification). När lösningar utformas inspirerade av logik ur spel.

I försäkringar kan det exempelvis handla om att uppmuntra bilförare att köra lagligt och försiktigt genom att löpande mäta bilens framfart och skicka data till försäkringsbolaget. Din poängtavla kan du få på bilens display eller i appen på telefonen genom att se hur många försäkringskronor du sparat.

Bland det som ligger i peakfasen i hypekurvan är sådant avancerade analyslösningar för hantering av big data. Förstås mitt i prick för försäkringsbolag men alltså möjligen lite väl hett just nu. Den som vill läsa mer kan kolla in den här rapporten från McKinsey.

Vad har då kraschat, landat och gått vidare? Faktiskt sociala medier. Tillämpat på försäkringar skulle det exempelvis kunna vara sådant som att försäkringar förmedlas via bekanta inte direkt från en försäljare. Ungefär som tupperwarepartyn.

För den delen också likt det som händer med tjänster som Shareville. Facebook skulle kunna ha lösningen kolla dina vänners försäkringsval. Spontant väcker sådant frågor om integritet men mycket tyder som sagt var på att vi blivit mer avtrubbade.

Du sköna nya värld

Nu tänker ni att den där Gottodix ska då alltid överdriva. Nåja, jag är åtminstone inte ensam. Kolla in den här 10-i-topp-listan från Cap Gemini om årets trender inom försäkringsbranschen.

  1. Increased use of Internet of Things
  2. Auto-insurers are shifting toward Usages-based insurance
  3. Using Big Data to Improve Claim processing capabilities
  4. Entry of non traditional firms in Insurance
  5. Increased use of Aerial and digital imagery
  6. Focus on gamification of processes
  7. Increasing demand for cyber insurance
  8. Emergence of peer-to-peer insurance
  9. Usage of mHealth Apps by Insurers
  10. Focus on customer adherence apps

Jag avstod från att översätta den eftersom mycket är så nytt att svenska begrepp inte satt sig ännu. Allt finns dock där. Uppkopplade saker som mäter åt försäkringsbolagen. Samkörning av massor av data. Spelifieringen och hälsoapparna, likväl som apparna som styr oss mot rätt beteende för att minska risker. Det är inte framtid. Det är nutid.

Kanske till och med så mycket att vi låter den som vill och betalar oss använda våra mönster på nätet för att skräddarsy rätt försäkring. Vi verkar alltså även vara alltmer ok med att inte bara skicka data om bilen utan även om oss själva via klockan på armen som mäter vår hälsa.

Fast för egen del skulle mitt blodtryck ta ett skutt upp om det stod på klockan att jag mådde sämre och därför hade min premie höjts. Det kanske är sådana faktorer som blir kraschen i den här hypen. Om det nu blir en.

En sak är åtminstone glasklar – Värdepappret vet att titta på bolag i intressanta branscher! Jag ser redan fram emot att få bidra till nästa nummer vad blir det då?

Jacob Henriksson, alias Gottodix

Åsikterna som presenteras i Värdepappret ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *