Turistens århundrade, igen

Camping är ett av ämnena i det här numret. Vem kunde tro att Värdepapprets analytiker var så trendkänsliga. För tjänster och inte minst turism är bland det hetaste man kan hålla på med. Inte så konstigt – det är ju en av få branscher med stabil tillväxt efter finanskrisen.

penhale-sands-1599468_1920

Tjänster är den verkliga trenden

Det talas ofta att samtidens största megatrender är digitalisering, automatisering och gentekniken. Det kan vara sant men frågan är om inte tjänsterevolutionen och aktivitetseran är lika starka fenomen.

Människor har alltid rest för nöjets skull. Fast nu mer än någonsin. Ett av många mått är att allt fler bestiger Mount Everest under ett år. Även om den kurvan också fick ett hack ned när finanskrisen slog till, vilket onekligen visar att inte ens världens högsta berg är undantaget från den globala ekonomiska trenden lower-for-longer.

Infographic: More People than Ever Climbing Mount Everest | Statista
You will find more statistics at Statista

En gång i tiden definierade vi oss själva genom vårt arbete. I sin mest extrema form genom att vara bonde, hantverkare eller något annat. Sedan kom en period när vi var det vi ägde. Nu är vi det vi gör och ju aktivare desto bättre.

Det går att spekulera kring vad det är som drivit de här förändringarna. För bolag och investerare kan det vara nog så viktigt att identifiera att de finns och försöka förstå vart de är på väg.

Ett exempel är HM. Det står inför en lika stor förändring i att lägga om sina kläder till sportmodet som det är att gå över till digitala butiker. Det är också förändringar som är globala. Trots det är det inte frågor som når samma spridning som den om vad som ska hända med alla deras butiker när försäljningen flyttar till nätet.

Det samma gäller bilindustrin. Det talas vitt och brett om självkörande. Det är många år in i framtiden. Delningsekonomin med olika former av bilpooler och nya taxitjänster är däremot redan här.

En värld av besökare

Det är som att vi inte ser tjänstesektorns modernitet. Det hetaste teknikbolagen kanske återfinns i tjänsternas internet eller varför inte helt enkelt i tjänsternas vardag. För den som letar efter industrier som fortfarande växer, ska söka bland restauranger, nöjesparker och hotell.

Värdeinvesteraren funderar också spontant på vem det är som säljer spadarna när det är guldrusch. Fenix Outdoor är väl den, som i sitt utbud av friluftsprodukter, i en bokstavlig mening kommer närmast bland de turistrelaterade bolagen. Ett annat alternativ är att liften till en högre avkastning via SkiStar.

Andra bolag på en het tillväxtmarknad är Nordic Camping och husvagnstillverkare som Kabe. För vad kan vara mer hippt än Glamping? Det ligger åtminstone helt rätt i tiden att komma ut i naturen men aldrig långt från sitt Internet.

Vi, och alla andra, är numera folk av besökare som ständigt letar efter något nytt att lägga ut i våra instagram- eller snapchatflöden.

turism

Källa: Världsbanken

Turismens segertåg har löpt runt världen. Det finns få andra industrier som visar en obruten tillväxt de senaste tjugo åren både i mogna ekonomier och på tillväxtmarknader. Framtiden ser också relativt ljus ut med en förväntad ökning av antalet internationella besökare på 4,4 procent i tillväxtländer och 2,2 procent i mogna ekonomier per år fram till 2030. Lägg till det att bättre bemedlade turister konsumerar mer och branschens tillväxt ser fortsatt lovande ut i ett långsiktigt perspektiv.

Sverige turistlandet

loginatter
Källa: Tillväxtverket

Dessutom sticker Sverige ut. Vi tillhör länderna som gynnats av allt aktivare turister. Vi har ju inte lika många stränder att bara ligga och sola på. Vi är också ett exempel på att de inhemska turistandet också stiger.

Runt 50 procent har intäkterna från logi stigit sedan 2009 runtom i landet. Även om det finns stora regionala skillnader.

gastnatter-camping
Källa: TIllväxtverket & SCB

För camping har antalet gästnätter ökat med 13 procent. Av det står svenska övernattningar för 8 procentenheter och utländska för 5 procentenheter.

camping-forandring
Källa: Tillväxtverket, SCB och Riksbanken

En misstanke är förstås att en svag svensk krona lockat utländska turister och fått svenskar att stanna hemma. Det finns ett visst samband men det är långtifrån den enda anledningen varken till att svensk turism växer eller att svenskarna stannar hemma.

Trenderna inom turistindustrin

Det finns ett antal starka utvecklingstrender inom turistindustrin som även gäller för Sverige och camping.

  • Gästerna vill individualisera tjänsten

Campingplatser hade länge ett problem med att deras standardiserade turism kändes daterad. Vem vill sitta och holka några meter från en annan familj hela sommaren i två likadana husvagnar? Rätt många visar det sig.

För individualisering behöver inte längre bara betyda plats och boende. Det kan lika gärna vara service, musikfestivaler, danskvällar, internettillgång eller något annat. D

  • Delningsekonomin växer snabbt
  • Traditionella mellanhänder har svårt att ta betalt
  • Turistindustrin är rik på kunddata men dålig på att utnyttja det

Airbnb och ultraenkla självservicehotell, där du checkar in och ut på egen hand via automater, är en konkurrent till campingplatser men skulle även kunna vara en möjlighet för branschen.

Du skulle i princip kunna utöka campingupplevelsen med kringliggande hus, om ägarna vill hyra ut i andra hand. Dessutom sitter du, som campingägare på en ännu outnyttjad resurs.

Den som kontrollerar boendet vet ofta mest om och är den som först möter en enskild turist. Har en gäst skött sig? I framtiden kanske du behöver en bra rating av ditt hotell för att enkelt kunna boka billiga nya rum någon annanstans.

Hur surfar campingens gäster? Vad är de intresserade av att köpa? Idag campar människor utanför Ullared. Vad är det som säger att de inte kan campa vid vattnet men få köpupplevelser framkörda?

  • Gästerna fattar köpbeslutet digitalt och genom jämförelser
  • Säkerhetsfrågor och rykte är viktigt
  • Krav på personalen stiger – från sommarjobb till specialisering

Fast kunden kommer förstås även i fortsättningen alltid ha rätt. En effekt av automatisering och digitalisering är att du förlorar din direkta kundkontakt. Valen av boende görs via nätet och mötena med personal på plats blir allt färre. I det läget blir kraven på mer generellt förtroende högre. Du vill inte förknippas med att det finns säkerhetsproblem på din camping, exempelvis.

Framtiden – några reflektioner

Det finns inga tecken på att turistboomen skulle vara över. Visst skulle en starkare svensk krona trycka en del turister till andra länder. Strukturellt är dock Sverige ett land med växande turism.

Vad får då campingplatserna? Kanske en hel del. De passar bra in i samtidens krav på hög servicenivå och det som numera läggs in i individualiserade tjänster. De funkar också bra ihop med hög aktivitet, sociala medier och fenomen. Du kan inte gå på festival i din egen sommarstuga.

Utmaningar då? Den största måste vara delningsekonomin. Komforten kan vara begränsad på en campingplats. Ställ det mot att få sova i någons sommarstuga. När det blir allt enklare att hitta, kvalitetssäkra och betala – då kan de vara ett hot för campingplatserna. Men det kan som sagt även vara en möjlighet. För vem vill du egentligen hyra ut till? Antagligen en person som bevisat sköter sig.

Avslutningsvis är det nog främst två saker den som vill investera i turism bör lära om. Det ena är att det är social hightech. Det andra är att det är en tillväxtmarknad.

 

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *