Värdepappret nr 22

Välkommen, nya och gamla läsare, till Värdepappret nummer 22!

Den som har följt med bland svenska ekonomibloggar de senaste åren, har väl knappast gått miste om Lundaluppens comeback – vi stödjer detta helhjärtat, och applåderar ytterligare en sansad värdeinvesteringsröst i den upprymda stämningen som präglar börsen för tillfället.

Den första droppen digitalt bläck tillägnas i detta nummer åt en liten fallstudie av två av våra case som har utvecklats väldigt bra sedan analys och inköp tidigare i år. Bolagen är Nilörngruppen och kanadensiska DirectCash Payments. Det senare blev utköpt från börsen till en premie på 90 % över vår köpkurs och 48 % över dåvarande börskurs, och Nilörngruppen har i skrivande stund avkastat 75 % sedan vår analys.

Gottodix bidrar som vanligt med en hökblick på makrotrenderna som ligger bakom våra case. Denna gången är det turism och den svenska kronan som hamnar under luppen, hur ser förutsättningarna ut för camping- och turismbranschen framöver?

Därefter knyter vi an till turismtemat med månadens första analys, som för tankarna till barndomsminnen: myggor, sandstränder och svensk sommar. Bolaget ifråga är Nordic Camping, som håller på att genomföra en mycket långsam konsolidering av den svenska campingbranschen genom att köpa upp de i övrigt små och ofta familjeägda verksamheterna till låga värderingar, och konsolidera dem för att realisera stordriftsfördelar och värdedrivande investeringar. Är camping verkligen en framtidsbransch? Kommer den eviga strömmen av tyskar på älgjakt att sina, eller är Nordic Camping ett konjunktursäkert plattformsföretag med stora möjligheter till lönsamma återinvesteringar av aktieägarnas pengar? Kenny Granath granskar tälten i sömmarna.

Det andra svenska småbolaget som granskas är betydligt modernare. De molnfria sommardagarna på svensk landsbygd ersätts med molntjänster till små och medelstora företag, ofta i byggbranschen. Bolaget ifråga heter Genesis IT. Erik undersöker om inlåsningseffekterna och effektiviseringarna för kunderna kan uppväga teknikrisken i företaget som enligt egen utsago lanserade Sveriges första molntjänst.

Med det tredje publicerade numret i vårt nya format, kan vi redan konstatera en hel del feedback från er läsare- fortsätt med det! Vi uppskattar verkligen all feedback vi kan få, och särskilt värdefullt är det att höra från människor som arbetar i relevanta branscher som i den här kommentaren på Värdepapprets analys av eWork.

Trevlig läsning i höstrusket önskar redaktionen!

För att läsa premium-materialet måste du vara prenumerant. Tryck på fliken ”Prenumerera” ovan för att bli prenumerant.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *