Värdepappret nr 30-31 (juni-juli 2017)

Välkommen till Värdepapprets somriga dubbelnummer, nr 30-31!

Börsen är het men sommaren är hetare. Tiden har kommit för att lämna datorskärmen till förmån för studier av balansräkningar i hängmattan.

I ett års tid har vi skrivit veckovisa inlägg på Nordnetbloggen. Nu är det slut med det, för på måndag publiceras vårt sista inlägg där. Den senaste månaden har vi skrivit om Picanol, filosofiskt om hur djupt man ska gräva och om Stille som är ett slags ”mini-Getinge”. Framöver kan vi förhoppningsvis lägga den tid vi har ägnat åt Nordnetbloggen på våra analyser eller på något inlägg här på Värdepappret istället.

I månadens dubbelnummer tar vi upp ett återkommande tema; danska banker. Kenny började följa den danska bankmarknaden 2013 och nu verkar slutet vara nära för värdeinvesteraren som vill köpa billigt i Danmark. Stor del av uppvärderingen man kunde förvänta sig för några år sedan har nu skett, men det finns några undantag kvar där vi går in i lite mer detalj på den speciella situation som har uppstått i Vestjysk bank.

Den danska bankmarknaden speglar börsen i stort; många aktier har blivit uppvärderade och dyra. Vi fortsätter dock leta efter något köpvärt och Love har hittat The Trade Desk som försöker förändra reklambranschen. Jättar som Google och Facebook har redan revolutionerat branschen men The Trade Desk är till skillnad från giganterna en oberoende aktör utan intressekonflikter mellan köpare och säljare av reklam. Kanske kan det räcka för att de ska få sin beskärda del av den stora reklamkakan och frodas i skymundan.

En egenskap som är värdefull i ett bolag är en ”vallgrav”; det uttryck som Warren Buffett har myntat och som symboliserar motståndskraft mot konkurrens från andra aktörer. Jacob Henriksson alias Gottodix skriver i en artikel om när vallgraven brister och tar upp den svenska småspararfavoriten H&M som exempel. H&M:s utveckling har, som alla vet, varit fantastisk i 40 år men nu hackar maskineriet och frågan är vart vallgraven tog vägen.

Det är inte bara Vestjysk bank som står för de speciella situationerna. Erik har hittat ytterligare en sådan, i Aimia Inc. som tillhandahåller och administrerar lojalitetsprogram främst åt Air Canada. Bolaget knoppades av för några år sedan från Air Canada och nyligen blev avtalet inte förlängt vilket har gjort att börskursen har rasat. Finns det ändå hopp för att Aimia kan flyga vidare mot framtiden och är värderingen tillräckligt låg för att väga upp den osäkra situationen?

Erik har även analyserat den svenska konsultkoncernen Intellecta, som tillhandahåller tjänster inom webbutveckling och kommunikationsrådgivning. Historiken är skakig och bolaget har inte riktigt lyckats prestera trots att det är goda tider, men frågan är som alltid hur framtiden ser ut. Erik har grävt ned sig i detta och bedömer att framtiden trots allt är ljus.

Denna månad blir det också lite filosofi från Kenny som har funderat kring självinsikt och olika personlighetstyper. Här får man svaret varför han själv har fastnat för konservativ värdeinvestering och tankar om vikten av att hitta en strategi som passar en själv.

Vi hoppas att numret ska räcka nästan hela sommaren. Värdepappret-redaktionen tar nu semester och ger sig ut på jakt efter både sol och bad samt nya aktier att återkomma med till hösten.

Ha en trevlig sommar!

För att läsa premium-materialet måste du vara prenumerant. Tryck på fliken ”Prenumerera” ovan för att bli prenumerant.

Share:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *